fredag 23 november 2012

Ett barn är fött

Grattis från oss
 Denna dag för 26 års sedan föddes ett flickebarn och vi fick en liten dotter. En mörkhårig liten prinsessa som fick tillbringa sina första dagar i kuvösen. Barnet är nu en vuxen kvinna och utflugen.
Grattis på födelsedagen från oss på Gudan. Hoppas dagen blir bra och vi ser framemot att få träffa dig.
Puss och Kram.

torsdag 22 november 2012

Gudan bjuder på pizza

Måndagen efter hemkomsten från Bryssel blev fylld med arbete och även en del nöje på kvällen. Dagen började på lab i Helsingborg och Enhetschefsmöte på video med alla kolleger i Skåne. Det var vilda diskussioner on vårt nya personaldatasystem och alla pratade i mun på varandra. Ibland är videomöte inte det bästa sättet att ha möten på.
Efterlunch tog jag tåget till Ängelholm och jobbade vidare.
Kvällen bjöd på pizza med bostadsrättsföreningen. Kul intiativ!
Vi var på Hamnkrogen och åt och pratade. Roligt att träffa grannarna utan att behöva kratta löv, sopa eller sortera sopor. En trevlig kväll som slutade ganska tidigt, vilket passade oss utmärkt efter en helg i Bryssel.
 Vi behöver en plan B i fall Frida inte har möjlighet att få ledigt och ta sig hem till jul. Elin har också avbokat sina arbetsdagar dels för att hon har mycket plugg att göra inför tentaperioden och dels för att hon också vill fira jul med sin familj. Nu kollar vi på vem kan slå en pensionär, herregud!

Nu är det larmat

Akta er väldigt noga för att försöka ta er in hos oss. Nu är det larmat! Döttrar med egen nyckel får be om att ta del av det förlösande ordet för att ta sig in.
Dagen har annars bestått av pendling och minuterna låg på min sida i morse. 220 hamnade i kö långt innan Brohult och tiden tickade i väg. Meningen är att man ska hinna med tåget som lämnar Knutpunkten 12 över hel timma och jag hade 1 minut tillgodo. Smart som jag är köpte jag tågbiljetten redan på bussen för att vinna tid.
Lund ToR och därimellan Ledningsmöte, möte på personalavdelningen och möte angående elektroniska remisser. Ja det var denna torsdag. Medan jag tog buss och tåg äntrade pappa cykeln.
Kul att du varit ännu en gång på loppis Elin. Hoppas du lyckades pruta ännu mer denna gång. Fint fynd .
Frida verkar ha tur. Länna möbler packar just nu hennes födelsedagspresent. Anländer den inte i morgon fredag så tror jag det blir på måndag. Modershjärta har det inte lätt när det blir barnens födelsedag och avståndet långt. Fy vad jobbigt, men så är det. Bara att göra det bästa av situationen.

söndag 18 november 2012

Bryssel

Bryssel, chokladens huvudstad

2 dagar har redan passerat av vår resa till Bryssel och besök hos dottern. Studievärlden verkar tuff i Belgien. Här ska alla åtta tentorna göras under tre veckor i januari och Elin känner paniken närma sig. I Sverige läser man i block ock avslutar med tenta.
Bryssel är en stad som är svår att få något grepp om. Den är utspridd på olika delar.
Jag som trodde EU parlamentet låg i mitten, men det ligger ganska långt från det som jag skulle kalla centrum. När man ser EU parlamentet på TV så ser det ut som det ligger ensamt, men i verkligheten var det svårt att veta vilket som var entrén. Det vet vi fortfarande inte och var det den ingången som vi såg så var det inget speciellt, en säkerhetsbåge och en massa flaggor.

Vi har gått och gått, fikat på mysiga ställen och ätit god mat på kvällarna. Första kvällen blev det Hardrock café till Elins förtjusning och även Pappas. Det var en trevlig upplevelse, hamburgaren smakade verkligen Amerika och inredningen var fantastisk.

Ska äta frukost. Hotellet har ett segt internet som går mig på nerverna.
Jag har ätit frukost och hela resan är avslutad. Sitter hemma i min laminofåtölj och bloggar resten. Det finns stor utvecklingspotential av internet i Bryssel. Att ladda ner en bild i bloggen tog alldeles för lång tid för mitt tålamod. Det gick knappt att skicka ett mms även om jag hade roamingen på. Hur kass som helst.
Första dagen ägnade vi åt innersta turistcentrum som låg väldigt nära vårt hotell. Här finns turistfällorna med chokladmuseum och den kissande lilla pojken.

Elin var mer intresserad av hundvalpar som bodde i en resväska med sin matte. Det fanns 5 valpar och Elin är övertygad om att en sådan skulle bli en perfekt födelsedagspresent till Frida. Vi får väl se vad som kommer med posten till Åre.

Tyvärr är inte Bryssel än fräsch stad. Det finns mycket att fundera över. Vi har det förhållandevis väldigt bra i Sverige. Det var sopor och skräp överallt.
Många människor verkar ha det väldigt eländigt och tyvärr tröttnar man efter ett tag på deras tiggeri.
På lördagen åkte vi till loppis där vi fyndade roliga saker.Ett helt kvarter med loppis, antikaffärer och roliga inredningsdetaljer. Elin köpte en kandelaber och vi hittade julklappar till Frida. Du hade älskat loppisen, Frida. Vi saknade dig verkligen.

Åter tillbaka till Elins område och dags för att handla förnödenheter som vatten, toalettpapper, rengöringsmedel till en fattig student. Det blev lite frukt också för att förhindra skörbjugg. Lägenheten eller snarare rummet som Elin bor i är verkligen av den minsta sorten + att hon delar den med en annan student.
700 Euros för 15 kvadratmeter. Vi är som vanligt bortskämda i Svedala.

På kvällen blev det italienskt och vi åt alla olika. Jag åt risotto, Elin ankbröst och Pappa den största köttbit jag sett på länge. Till det drack vi en god Valpolicella. Efter 30 000 steg under dagen och slutligen en mättande middag slocknade vi på hotellet.
Tidig frukost med Elin som extra gäst. Därefter taxi i ösregn till centralstationen och tåg till flygplatsen. Hemma i Viken halv fyra. Allt upp packat och Fridas present skickad (troligen inget voff när den öppnas)
En trevlig helg med Elin i Bryssel. Puss och tack.

onsdag 14 november 2012

Duktig tös...

Elin, du är en duktig tö som drar i gång din blogg igen. Vi, pappa och jag får skärpa till oss nu. Jag som framförallt är den som sköter bloggandet har nästan tappat stinget, men nu ska jag skärpa mig.
Mat i bagaget? Ja om man kan kalla varma koppen, falukorv och kanelbullar mat så kommer dottern att bli nöjd. Vi far till Bryssel endera dagen och levererar matvaror från Sverige. Ska bli roligt att få se var dottern studerar och kul att se en ny stad i Europa. Bryssel är än så länge en okänd stad. God öl, choklad och goda pommes frites.
Sickan har fått ett nytt hemvirkat hus att mysa i. Kul att se hur Frida pysslar i sitt hem och med sin lilla katt. Patrik har visserligen också medverkat i virkningen, men tröttnade tydligen ganska snabbt.
Det har varit mycket funderingar och sms fram och tillbaka angående äldsta dotterns födelsedagsönskningar. Nu är det fixat och paket anländer till Åre endera dagen.
De sista dagarna har mest bestått av resor till olika möten och massor av arbete och funderingar omkring vårt nya personaldatasystem. När jag lämnade arbetet i dag var jag helt snurrig i huvudet och inte helt klar över om jag gjort riktiga beslut när det gäller semestrar, övertid och resetillägg.
Tidig morgon i morgon! Buss i ottan!

tisdag 6 november 2012

båda barnen i Sverige

Nu är båda barnen hemma i Sverige och då kanske den bloggande mamman kan göra ett uppehåll i sina inlägg. Vad säger ni?
Elin är hos pojkvännen i Karlstad och Frida hemma i Åre.
I går, måndag bestod hela dagen av Lean, undervisning i att jobba smartare. I dag tisdag har halva dagen gåt åt till Chefsforum och diskussion omkring målkort.
Nu ägnas kvällen åt, vem kan slå en pensionär?
Ojdå, nu svimmade en av deltagaren!

söndag 4 november 2012

Helgen

Lördagen började med promenad runt till de båda kyrkogårdarna i Viken. Alla skulle få blommor och ljus.
Det blev blomma till Alexandra, farmor och farfar, Ingrid och alla andra i minneslunden.

Pappa och jag bestämde oss för lunch på Linneaträdgården i Maria Park. Detta mysiga växthus som nu också berikats med en rolig inredningsaffär. Det blev inköp till lördagkvällens värdpar och även till mormor och Roger som bjuder på kalkonmiddag på söndagkvällen. God lunch med kalvfärsbiff. Detta ställe är värt ett besök och rekommenderas varmt.

När lunchen och inköpen (för många) var avslutade åkte vi till Pålsjö kyrkogård för att tända ett ljus för farfar. Vilken fin kyrkogård. Här har jag aldrig varit. Det var verkligen en trivsam kyrkogård, om man nu kan säga så, parkliknande med olika rum.

Efter eftertanke på alla kyrkogårdar blev det Väla. Mina skor inköpta i Dijon behövde klackas om och under tiden fick jag shoppa runt i Elins stövlar som liknar någon slags fejkade mc stövlar.

Fantastiskt fina modeinstallationer på Väla utförda av Lars Wallin. Vi hann också med både Rusta och Mio. Lite fler inköp blev det innan det var dags att åka hem, duscha och byta om för att gå till Benkes. Vi bjöds på god middag, oxfilé provencale, tiramisu och en massa annat. Brandmannen med fru var också med. Det var ju söndag på lördag i går och bussarna var väldigt få. Sista bussen till Helsingborg lämnade Viken halv tolv, vilket innebar att kvällen blev ganska tidig. Vi fick ju följa de förvirrade stadsborna till hållplatsen annars hade de nog missat bussen.
Söndagsförmiddagen ägnades åt spinning och därefter fick jag ett bakryck. Mådde fantastiskt bra i nacken efter spinningen och tänkte att nu är det bäst att smida medan järnet är varmt. Full bakaktivitet.
Jättegoda bullar med rivet äpple och kanel. Tar med några till Bryssel. Det kanske kan smaka med hembakt.

Ska ta med några till Roger i kväll. Vi ska ju på middag med familjen Johnsson hos mamma. Ska bli gott.